woensdag 26 augustus 2015

Goede Voornemens - Back To School


De eerste echte schooldag zit er weer op voor mij en ik moet weer gaan knallen dit jaar. Zeker dit jaar want ik zit nu in 5 Havo, examenjaar dus (spannend….). Net zoals met nieuwjaar begint iedereen zijn nieuwe schooljaar ook met goede voornemens die je dit schooljaar wilt gaan uitvoeren. Ook ik heb een aantal goede voornemens voor mezelf en die ga ik in dit artikel op een rijtje zetten.



PLANNEN

Plannen is heeel belangrijk als je goede cijfers wilt halen. Je moet goed doorhebben hoe je een goede planning maakt, ondertussen zijn er super veel video's over plannen op YouTube dus dat kan je daar ook vinden. Ik gebruik graag kleur in mijn planning maar niet te veel, gebruik een aantal kleuren voor verschillende groepen zodat het overzichtelijk wordt. 

Plan wel realistisch, je kan niet twee hele hoofdstukken op één middagje leren. Plan voor veel dagen weinig in zodat je weinig per dag hoeft te doen. Zorg ook dat je bijvoorbeeld als je voor een toets leert, je één of meerdere dagen van tevoren zorgt dat je elke paragraaf los goed geleerd hebt, zodat je deze dagen kunt gebruiken om te herhalen. Spreid je leerwerk dus goed uit.

Hou je ook aan je planning! Dit is vooral één van mijn voornemens, ik ben heel goed in het maken van een planning, maar om me er ook daadwerkelijk aan te houden is ook belangrijk. Denk niet: 'Oh dat hoofdstukje leer ik er morgen wel bij'. Want zo heeft een planning maken dus geen zin!


OP TIJD BEGINNEN

Oké dit lijkt wel een klein beetje op het vorige onderdeel, plannen, alleen ik bedoel hiermee te zeggen dat je niet alleen goed moet in plannen dat je op tijd begint met leren, maar je moet ook op tijd je planning klaarhebben zodat je nog genoeg tijd hebt om rustig te kunnen leren.


PAUZE

Leer niet te lang achter elkaar door (behalve als dit voor jou goed werkt natuurlijk) Bij mij is het altijd belangrijk dat ik om de 20/30 minuten even een pauze neem van 10/15 minuten. Dan haal ik even wat te drinken en relax ik eventjes tussen het leren door. Zo blijf je geconcentreerd op je werk, bij mij werkt dit altijd heel goed.


HUISWERK MAKEN

Als je je huiswerk maakt hou je je ook al bezig met de stof, zo neem je de stof beter in je op en zodra je gaat leren weet je sommige dingen al doordat je goed je huiswerk hebt bijgehouden. 

Dit is nu al voor de vijfde keer in mijn middelbareschool carrière mijn goede voornemen aan het begin van het jaar, maar dit jaar is het voor mij nóg belangrijker om weldegelijk mijn huiswerk te maken en er aandacht aan te besteden, ik wil immers wel graag aan het einde van dit jaar mijn havo diploma in mijn zak kunnen steken!



AANTEKENINGEN

Maak aantekeningen in de les, als je de stof opschrijft, blijft het makkelijker in je hoofd zitten.



STAY ORGANIZED

Zorg ervoor dat je bureau en je kamer netjes zijn opgeruimd zodra je wilt gaan leren of huiswerk maken. Dit zorgt voor een rustigere omgeving en zo kan je je beter concentreren. 


Dit zijn mijn goede school voornemens van dit jaar, ze zeker niet alleen voor als je in 5 havo zit maar je kan deze voornemens natuurlijk in elk jaar en met elk niveau gebruiken. Ik ga me er in ieder geval aan proberen te houden!


(foto's van weheartit)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten