dinsdag 5 april 2016

Enigst kind - Stom? Egoistisch? Zielig?

2012 (metro in New York)

Zoals de meeste mensen die mij kennen waarschijnlijk wel weten, ben ik enigst kind, van ouders die na mij geen kinderen meer konden krijgen, hoewel ze dat wel heel graag wilden. 
 Zelf had ik het denk ik best wel leuk gevonden om een broer of zus te hebben.
Benieuwd naar mijn ervaringen als enigst kind? Lees snel verder!


2009

Alleen?
Het is natuurlijk heerlijk om alleen thuis te zijn en lekker je ding te kunnen doen zonder gestoord te worden, maar soms is het best wel saai als je alleen bent. Ik heb wel van jongs af aan al huisdieren om me heen gehad, dat helpt natuurlijk ook wel tegen de eenzaamheid. 

Verwend?
Mensen denken vaak dat kinderen die enigst kind zijn altijd verwend zijn. Dit is natuurlijk niet altijd zo. Kijk, het is logisch dat ouders het geld dat ze voor kinderen gespaard hebben nu door 1 kunnen delen dan door 2 of 3 kinderen.

2010

  Egoïstisch? Niet sociaal?
Dat je enigst kind bent betekend natuurlijk niet dat je alleen maar op jezelf bent en totaal niet sociaal en egoïstisch bent. Elk kind is natuurlijk anders, maar eigenlijk wordt je als enigst kind zijnde juist gedwongen om met de buitenwereld om te gaan en sociaal te zijn want je hebt geen broers of zussen waar je je aan op kunt trekken. 

Zielig?
Volgens onderzoek zijn kinderen die enigst kind zijn vaak gelukkiger dan kinderen met broers en zussen, dus zielig? Nehh :)

Amerika 2012 (met neefje en nichtjes)

Mijn mening
Zelf heb ik nooit echt een probleem gehad met het feit dat ik enigst kind ben. Op vakanties gingen we meestal met familie (dus met neefjes en nichtjes) en nu als ik alleen thuis ben kan ik me super goed vermaken. Naar mijn mening ben ik niet egoïstisch en juist sociaal. Ik vind zelf dat ik best wel verwend ben, maar zijn we dat niet allemaal als je kijkt naar alle kinderen in Afrika bijvoorbeeld? Tuurlijk hebben mijn ouders soms wat meer geld voor mij over dan dat ze zouden hebben als ik nog meer broers en zussen had, maar het is echt niet zo dat als ik zou zeggen, ''hee mam ik wil graag de iPhone 6+ voor mijn verjaardag'', dat ik die krijg. In tegendeel, ik werk ook gewoon om geld te verdienen om leuke dingen van te kopen. Dus verwend als je kijkt naar leefomstandigheden, zeker, maar verwend als je kijkt naar cadeautjes en dingen, nee niet meer dan ieder ander. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten