maandag 7 september 2015

#ZondagBakdag Havermoutkoekjes - Bakken Met Menno


Het is alweer het tijdje geleden dat ik een recept op mijn blog heb gezet, dus ik vond het wel weer eens tijd worden. Voor mijn verjaardag heb ik van mijn opa en oma dit super leuke boek Bakken Met Menno gekregen. Vandaag koos ik voor de Havermoutkoekjes, benieuwd? 
Ingrediënten:
- 2 biologische eieren, losgeklopt
- 90 gram rozijnen
- 1tl vanille-extract
- 150 gram boter, op kamertemperatuur
- 145 gram bruine basterdsuiker
- 210 gram bloem
- 1/2 tl kaneel
- 1 tl zuiveringszout
- 110 gram havermout
- (75 gram pecannoten, of anders noten)


Het eerste wat je moet doen is 2 losgeklopte eieren, 90 gram rozijnen en een theelepel vanille aroma in een bakje doen en dat een uur laten staan. 


Daarna mix je de 150 gram boter (op kamertemperatuur) met de 145 gram bruine basterdsuiker en de 135 gram kristalsuiker.


Dan moet je de 210 gram bloem, de halve theelepel kaneel en één theelepel zuiveringszout (kan je kopen bij de groene winkel) zeven boven het boter/suiker mengsel. 



Meng nu ook het rozijnen mengsel er doorheen


Vervolgens doe je de 110 gram havermout erbij en je kan er ook 70 gram pecannoten of andere noten bij doen maar dat heb ik niet gedaan. 


Meng dit door elkaar en dan kan je beginnen met koekjes rollen! 


Maak bolletjes van ongeveer de groote van een theelepel en zorg dat er voldoende ruimte tussen zit. 


In het recept staat dat je ze 10 minuten moet bakken maar ik heb ze iets langer moeten bakken.



Wanneer je ze er uit haalt ziet de onderkant er nog wat nat uit, dit wordt vanzelf tijdens het afkoelen weer hard.






In het recept stond dat je er ca. 24 koekjes mee kon bakken, ik heb er wel 36 koekjes uit gehaald!



Ik ben super tevreden over dit recept! Als je denkt aan havermoutkoekjes denk je al gauw aan gezonde koekjes. Bij deze is dat niet helemaal het geval want er zit wel veel suiker doorheen maar want zijn ze lekker!!  Dit is het eerste recept waarbij mijn creatie gewoon lijkt op de foto in het kookboek, Zeker een aanrader!



Ik deelde mijn havermoutkoekjes deze keer met mijn vader :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten