dinsdag 26 mei 2015

Studentencharlotte




Afgelopen weekend in ons huisje in Frankrijk wees mijn tante me op dit boek, Lunch in Parijs, een liefdesverhaal met recepten. Ze vroeg of ik de Studentencharlotte wilde maken als toetje voor die avond. Eigenlijk stond er in het recept dat de charlotte minstens 12 uur in de koelkast moest maar we hebben de gok genomen om hem toch gewoon te maken. Wil je zien hoe je deze Studentencharlotte maakt en wat wij er van vonden? Lees dan snel verder!


Een Charlotte is een nagerecht dat wordt gemaakt door een pudding of fruitpuree te stoppen in een schil van brood, koek of cake. Vroeger wreder Charlottes gemaakt van brood dat met boter werd besmeerd maar tegenwoordig worden vaker cake of lange vingers worden gebruikt. In plaats van pudding word ook soms ijs gebruikt.  Een studentencharlotte is een makkelijke versie van een Charlotte en ik denk dat iedereen deze wel kan maken. 


Ingrediënten:
- In het recept staat 30 lange vingers maar ik denk dat je er ongeveer 50 nodig hebt. 
- Abrikozen in literblik. Zorg er wel voor dat je het sap bewaart want dat heb je ook nodig.
- Griekse yoghurt (700 gram) of formage blanc.


Stap 1: Bekleed een kleine steelpan of een hoge bakvorm met huishoudfolie. Dit doe je zodat de Charlotte niet aan het pannetje vast blijft plakken.


Stap 2: Zet nu de lange vingers rondom in het pannentje. Plak ze eventueel aan elkaar met een beetje griekse yoghurt zodat ze goed blijven staan.


Stap 3: Maak eerst een laagje met lange vingers (ik heb het in de vorm van een kruis gedaan omdat ik niet genoeg lange vingers had) en maak daarna een laag met griekse yoghurt.


Stap 4: Maak nu een laag met in plakjes gesneden abrikozen.

Stap 5: Giet nu ongeveer 50 ml abrikozensap langs de randen om de lange vingers sompig te maken.


Stap 6: Ga zo door tot je boven aan de pan bent. 


Stap 7: Sluit af met een laagje lange vingers en giet nog wat abrikozensap langs de rand. Zet de pan in de koelkast. In het recept staat voor minimaal 12 uur maar wij hebben hem ongeveer 6 uur in de koelkast gezet en dat is prima


Stap 8: Ze voorzichtig de pan omgekeerd op een bord en probeer de studentencharlotte er voorzichtig uit te halen.


Stap 9: Verwijder nu het huishoudfolie


Stap 10: Je kunt nu als je wilt nog extra fruit toevoegen als decoratie.






Hoewel het er van binnen niet heel lekker uit ziet op de foto, was deze Studentencharlotte echt héérlijk!!  Het is een heerlijk fris dessert en je zou het zelfs ook als ontbijt kunnen eten. Ik geef deze Studentencharlotte een 9 omdat ik het super lekker vind, het geen mega caloriebom is en het is lekker fris. Een echte aanrader om te maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten