zondag 28 juni 2015

Red Velvet Cake?



Eergisteren heb ik voor een vriend die geslaagd is een Red Velvet Cake gebakken (uit het kookboek: Bakken met Menno (winnaar van Heel Holland Bakt)), ondanks dat er iets mis ging met de kleurstof durfde hij de taart gelukkig nog wel te eten, als je wilt weten wat we er van vonden en hoe je deze taart moet maken, lees dan snel verder!



Zo zou de taart er eigenlijk uit moeten zien.. niet helemaal gelukt haha

Benodigdheden:
Voor het beslag
- 120 gram boter
- 300 gram kristalsuiker
- 2 biologische eieren
- 240 ml karnemelk
- 1 tl vanille-extract
- rode kleurstof
- 20 gram cacaopoeder
- 300 gram bloem
- 1 tl zuiveringszout
- 1 el appelciderazijn
Voor de topping
-120 gram boter (op kamertemperatuur)
- 240 gram roomkaas
- 600 gram poedersuiker 
- 1 tl vanille extract

verwarm de over voor op 175 graden en vet twee bakvormen in met boter. 


Stap 1: mix de boter en de suiker tot een licht mengsel. 


Stap 2: Klop de eieren los en voeg ze geleidelijk toe tot ze helemaal opgenomen zijn. 


Stap 3: Meng de karnemelk met het vanille-extract.



Stap 4: Voeg hier de kleurstof bij tot dat jij denkt dat de kleur goed is. Hier is het bij mij al fout gegaan, de rode kleurstof was op en aangezien de vriend waarvoor ik de taart maakte blauw een mooie kleur vind dacht ik dat het wel een goed idee was om ipv rood blauwe kleurstof te gebruiken.. NOT! De cake kreeg hier een hele erge mosgroene kleur van… 



Stap 5: Zeef de cacaopoeder en de bloem in een aparte kom.


Stap 6: voeg eerst de helft van het karnemelk mengel bij het beslag en als dat is opgenomen de helft van het bloem mengsel, zodra dat weer is opgenomen de rest van het karnemelk mengsel en dan de rest van het bloem mengsel. 



Stap 7: voeg dan een theelepel zuiveringszout toe. Ik gebruik hiervoor baksoda wat ik bij de groene winkel heb gekocht. 




Stap 8: Voeg dan een eetlepel appelcider azijn toe. Dit heb ik gekocht bij de Albert Heijn. We zochten het eerst bij de Hoogvliet maar daar verkopen ze het niet. 




Stap 9: Meng dit goed door elkaar. 


Stap 10: Verdeel het beslag dan over twee bakvormen. Hier ging het ook fout bij mij, ik heb namelijk wel twee bakvormen, maar deze zijn niet even groot dus dan kan ik ze niet perfect op elkaar zetten.. 



Stap 11: Zet de taarten voor ongeveer 30 minuten in de oven. 



Stap 12: Nu gaan we de topping maken. Meng hiervoor eerst de boter en de roomkaas door elkaar en voeg dan geleidelijk de poedersuiker toe tot dat deze volledig is opgenomen. Meng als laatste het vanille-extract er door. 


Stap 11: Doe een laagje topping tussen de taarten in en daarna ook op de bovenkant. 



Hoewel deze taart er dan misschien niet het lekkerste uit ziet, is de smaak heerlijk. Het is een hele luchtige zachte cake en met de zoete topping smaakt hij perfect! Ik geef dit recept een 8,5 omdat dit misschien wel een van de lekkerste taarten is die ik zelf ooit gemaakt heb!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten